Saturday, December 19, 2009

Bebaskan Hatimu Dengan Memaafkan

“Mereka seiras…”
Lama saya lihat wajah itu. Mereka benar-benar seiras. Biarpun saya tahu itu bukan dia,pun sudah cukup untuk membuatkan memori luka itu kembali berputar.
Tangan saya mula menggeletar.
Hati saya menjadi geram tiba-tiba. Kesakitan itu kembali merenggut jiwa. Saya masih tidak dapat melupakannya…

“Tim…sudahla...”,perlahan-lahan sahabat saya menarik tangan saya.
“itu bukan dia...”,katanya memujuk.
Saya pandang wajah sahabat saya. Air mata saya bergenang. Saya mengangguk.
Ya, dia bukan kak A.
Kami berlalu pergi.

Jauh saya termenung malam itu. Sudah 6 bulan berlalu. Setelah dia tamat pengajian,kami sudah tidak berjumpa. Tidak ada kata perpisahan antara kami. Segalanya putus begitu sahaja.

Aduh, kenapa sukar sekali memaafkannya? Besar sangatkah kesalahannya kepada aku? Sedangkan nabi pun ampunkan umat,inikan aku..umatnya?
Ah!itu nabi,maksum!sedangkan aku hanya manusia biasa…hati saya kembali terseksa.

“Akak, saya nak minta maaf… atas kesalahan yang saya sendiri tak tahu…boleh tak untuk kali ini akak beritahu apa salah saya sehingga akak hukum saya begini?saya sanggup minta maaf untuk tebus segalanya..Cuma beritahulah saya apa kesalahan saya?”
Kak A diam. Masih sibuk menaip. Matanya langsung tidak menatap saya yang berada di sisinya.
“Takda apa!”
Kasar bunyinya. Saya sebak. Saya buntu.
Kerana apa hingga akhirnya nama saya dijaja di atas kesalahan yang tak pernah saya lakukan?
Andai ada, kenapa sukar sekali untuk dia akuinya?
Andai ada salah faham antara kami,kenapa cepat sekali dia menghukum saya?puas saya memikirkannya.

Hubungan kami sangat rapat sebelum ini. Bagai kakak dan adik kandung,seperti tidak dapat dipisahkan. Tak pernah saya meninggikan suara, jauh sekali melakukan perkara yang mampu menggugat perhubungan kami..tetapi kali ini kerana apa?


“Kau boleh tahan lagi setelah segala fitnah yang dia buat kat ko?”
“kalau kau nak, kami boleh sound akak tu,melampau sangat!”
“kalau aku jadi kau Tim,habis dia aku kerjakan…ko tu yang baik sangat,biar dia buat kau sesuka hati dia jer!”
“sampai macam tu sekali kau jatuhkan maruah kau untuk mintak maaf kat perempuan tu?kau tahu kau tak salah,kenapa nak mintak maaf?”
“betul,kau ada hak untuk tidak memaafkan dia!Dia yang bersalah!”

Sedikit sebanyak saya termakan kata-kata sahabat saya. Saat itu saya tekad untuk tidak memaafkan dia. Saya ada hak untuk melakukan begitu!
Saya tahu saya tak bersalah!
Untuk apa saya perlu memaafkan orang sepertinya?!

6 bulan berlalu..selama itulah saya menjeruk rasa. Saya paranoid.Sukar untuk mempercayai sesiapa lagi. Saya sudah tak tahu,siapa kawan siapa lawan.


Orang yang paling kuat ialah apabila dia menahan marahnya walaupun dia berkuasa membalas….ya, saya tidak membalasnya saat saya mampu..tetapi saya tidak dapat memaafkannya. Sampai bila harus saya simpan dendam ini?sampai bila baru saya boleh memaafkannya?saya tahu..hati saya semakin sakit kerana tidak memaafkannya.bagaimana harus saya lepaskan rasa ini?hebat sangatkah saya untuk tidak memaafkan kesalahannya?


Lama saya berdoa, lama saya bermunajat. Mohon kepada Yang Maha Lembut agar hati saya ini mampu memaafkannya agar mudah saya dimaafkan di akhirat kelak.Bialah rasa pedih ini pergi…
Ya,saya mahu memaafkan agar dimaafkan. Saya yakin hati saya tidak sekeras itu untuk tidak memaafkan sesiapa. Saya tahu saya msmpu melupakan segala salahnya pada saya. Dan saya berharap Tuhan juga akan memaafkan saya dan menempatkan saya di kalangan hambaNya yang di ampuni.

Dari jauh, saya nampak wajah dia. Dia datang untuk melawat sahabatnya. Perlahan-lahan kaki saya melangkah ke arahnya. Dalam hati saya berdoa agar dapat memaafkannya. Saya hanya mahu bebas. Bebas!

Saya beri salam. Saya senyum kepadanya. Wajahnya sedikit terkejut. Dia masih diam. Serba salahkah dia?terkejutkah dia setelah sekian lama kami tidak berjumpa?
Saya tak peduli.
Pantas saya bersalam dengannya. kami berpelukan. Erat. Saat itu,air mata mula bergenang. Dan hati saya…tiba-tiba terasa bebas. Seperti sesuatu yang berat menghilang. Tenang sekali. Adakah saya sudah maafkan dia?
Ya…saya sudah berjaya memaafkan dia..setelah sekian lama, belenggu dendam dan marah itu hancur. Saya bebas.

Kami lepaskan pelukan.Matanya berkaca. Saya hanya mengangguk.Tersenyum padanya.
Kami bagai dapat membaca perasaan masing-masing.Memaafi tanpa berkata-kata. Akhirnya dia tersenyum. Kami berbual sebentar. Indah sekali saat itu. Saya tahu...saya rindukannya.

Saya syukur sekali. Setelah sekian lama saya bertarung dengan perasaan dendam dan marah,setelah diikat dengan rasa ego yang akhirnya menjerat diri saya..kini saya bebas dari semua itu. Hati saya kembali tenang.
Sedangkan Allah mengampunkan dosa hambanya walau sebesar gunung,walau sebanyak butir pasir di pantai,jadi siapa saya untuk menghukum?

Saya belajar sesuatu: maafkanlah agar mudah dimaafkan nanti…saya berdoa untuk dilepaskan,dan kini saya benar-benar bebas……

"To forgive is to set a prisoner free and discover that the prisoner was you."

“Katakanlah : wahai hambaKu yang melampaui batas ke atas diri sendiri,jangnlah kamu berputus asa dari kasih sayang Allah,sesungguhnya Allah boleh mengampuni dosa-dosa semua,sesunguhnya Dia Tuhan yang Maha Pengampun dan Maha Penyayang.”-Az-Zumar:53

No comments:

Post a Comment